الجمعة، 4 يناير 2013

نصائح الام الي ابنتها ( 3 )

نصائح الأم إلى ابنتها رقم _3 _ بعد الانقطاع نرجع مره ثانيه إلى كتاب نصائح الأم إلى ابنتها الصغيرة اليوم يوجد جدا وحكم ونصائح غالية جدا فلنشاهد الحوار من بعد غياب حماتي رجعلتى تأنى بتقولي انك واحشني وبنتي كمان وحشاني أهلا حماتي نورتى البيت يــــــا قرشانى بجد أول ما شوفتك حسيت انك كرهاني كل الكلام اللي قلته دا كان في كياني مش نطقت بحرف أصلها في عيونها شيلاني (المهم الأم بعد شويه اخدت بنتها وقعد معاها على جنب وبدأت تقول ليها كلام ونصايح وتطمن على الأخبار ) أيه أخبارك يا بنتي هوا عامل معاكى أيه لو حصل في يوم وقلك حرف لازم بخشبه تضربيه واياكى في يوم تخافي منه دايما ريشة تقصيه علشان لو طول يا بنتي صعب بعد كدا تحكميه طبع الرجال يا حبيبتي انتى لسه صغيره ما تعرفيه لو في يوم قالك على حاجه قولي مش سمعاك ولو قلك اعملي سمك قولي ليه السلك يا حبيبي عندك في الشباك ولو قلك اعملي يا حبيتي شاي * قولي ليه حاضر وأنا خارجه ورآك ولو قلك هدومى مش نظيفة * قولي ليه حاضر وأنا هشترى ليا معاك ولو قلك ملح الأكل قليل * قولي ليه علشان تقل حركتك وأفضل شيفاك بالنسبة لشكلك خليكى يا حبيبتي ملاك حبه احمر وحبة اخضر وحبة (Black) وارسمي حواجبك رسمت الشباك ودي رسمه متجربة اسمها (أنا قرشاك) ولو قلك دا أيه قولي ليه هوا أنا مش عجباك هوا أنت اشترتني ولا أنا من الأساس شيفاك ولو قلك عيونك قولي ليه وأيه دخل عيوني في الحوار وياك نلتقي مره ثانيه لو في نصيب وارجوا من الجميع عدم الغضب منى فانا اكتب ما اكتب من باب الحب وأكيد البنات والحموات غير كدا أشكركم جدا وتقبلوا اسفى لو احد غضب من كلامي \ كلماتي / يحيي العطيفى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

اكيد في

  اكيد في فرحة بعد الصبر واكيد قرب دخول القبر ومين عارف   معادي معاه تعبت بجد واصبحت بتمناه ومن كل قلبي بقيت بهواه ومش عارف   اعشه...