الخميس، 29 سبتمبر 2011

ديــــــــــــــــــــــــــــــره

ديــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــره



من انتى وفى سنه أولى قطقوطه وربى وعسوله
كل البشر قال ديره والله دى مش سهله
دى جامدة قوى وخطيرة
في المدرسة الأولى وفى البيت ياخواتى آه شطروه
هقولها كدا بسهوله
كل الكتب حفظاها وعارفه أيه وياها
وإما بابا نداها راحت نونه وياها
وماما كدا حباها وكل يوم تحكى معاها
انتى يابنتى كبيره اياكى يانونه من ألغيره
انتى اللي البشر بيقولك تاه نص البشر لما ضلك
وأما أنا آه لقيتك خدتك إلى باب بيتك
ووالدك ايون أدانى فول كدا وسوداني
وكلمه واحده قالها اوعا اشوف هنا تانى
دا برضوا جزاتى يا عمى وأنا قلت انك هتشيل همي
أمشى يا بابا وروح قبل الليل ما يجئ
هتبات هنا مطوح وعمرك ما هتدخل بيتي


جاءت القمر ديره جابت معاها فطيره
قالت كل أتفضل شكلك كنت في رحلة كبيره
أما نونه سبتني مشيت كدا وتركتني
وأنا كنت فاكر أنها هي الوحيدة اللي هتنجدنى
اتارى كنت ظالمها وقلت أنى هخاصمها
اتارى اختى حبيبتي دخلت تجيب لي حاجتي
وانتظرت ثواني وديره قالت هترجع تأنى
وبعد ما مليت عسكرة قدام باب البيت
وقلت أنا هناء قاعد هاتوا لي من أكل البيت
ورفعت صوتي عليهم وقلت يأرب راضيهم
وبعد وقت قليل فتحت لى باب البيت
وقالت كلمه واحده انتى يا يحيي (اتغديت ) أكلت يعنى
قلتلها آه تسلمي الست أم كنتاكى ( بتاع الفراخ)
بعتت لي حـــــــله وكان نفسي أكلها معاكى
بس خلاص أنا كلت ولما شوفتك قلت
خلاص سامحتك يا ابو ديره بس ياريت بلاش كدا ألغيره
ديره دى اختى ونونه كمان فبلاش تظلمني وتقولي أنى شيطان
تعرف قلبي والله حبك ومن بكره هروح أجيب شنطتى واسكن عندك
قلى كلامك عجبنى ولو فكرت تسكن عندي صدقني هتعصبنى
أنت شكلك فاضي والفاضى دايما مش راضى
أكل وأكلت شرب وشربت كل دا ومش تعبت






نرجع إلى القطقوه ديره

بنت الأصول الغالية أم العيون السود
أنت تعرف أكيد آختك وأنت وارد مورود


كلمات م/

يحيي العطيفى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

اكيد في

  اكيد في فرحة بعد الصبر واكيد قرب دخول القبر ومين عارف   معادي معاه تعبت بجد واصبحت بتمناه ومن كل قلبي بقيت بهواه ومش عارف   اعشه...